Aktuellt

Här finner du tips, länkar och händelser som berör våra verksamhetsområden. Det senaste ligger först när du scrollar ner.

"Train the trainer"

Systematisk innovation

Professionell lärarbemanning

241202

Train the trainer - Utbildning för utbildare

Ni har nu en utmärkt möjlighet att förbättra er förmåga att effektivt förmedla budskap när ni talar inför grupper, leder seminarier eller genomför kurser, både fysiskt och online.

Vi erbjuder öppna kurser i Linköping som börjar den 24 februari. Kurserna är korta och effektiva, med en begränsad gruppstorlek för att Se säkerställa en optimal inlärningsmiljö.

Se "Train the trainer" för mer info.

Tag kontakt för att få er offert.


240829

Vilka principer definierar ISO 56002 för Innovation Management Systems?

Det är centralt att skapa en väl fungerande organisation för att kunna leda innovation på ett effektivt sätt. I aktuell standard definieras följande principer att fokusera på.

  1. Skapa värde

  2. Visionära ledare

  3. Strategisk riktning

  4. Kultur

  5. Utveckla och utnyttja insikter

  6. Hantera osäkerheter

  7. Förmåga till anpassningsbarhet

  8. Helhetssyn

Dessa åtta punkter bildar en plattform att bygga innovativt ledarskap på. Vi kan hjälpa er att få insikt i vad dessa punkter innebär på ett djupare plan och även ge metoder och verktyg att praktiskt använda för att hantera dessa områden på ett insiktsfullt sätt.


240822

Stefan Stenmark

Vad innebär den innovationsstandard som börjar gälla hösten 2024?

Innovationsstandarden innebär att det finns en standard att följa vid innovationsarbetet som omfattar bl.a omfattar centrala delar som strategier, ledarskap, struktur och processer. 

Certifiering innebär ett formelt godkännande av att organisationen har fungerande delar på plats som uppfyller aktuell standard.

Att erhålla en certifiering sker genom en process med en audit som genomförs av en accrediterad tredje part och visar på samstämmighet mellan verksamheten och standarden.

Certifiering ger förutom goda förutsättning för ett effektivt arbete även ökad trovärdighet och förbättrad marknadspositionering.

240912

Lärarbemanning

Evigilo erbjuder lärarbemanning genom certifierade lärare.

Vi rekommenderar att ni granskar avsnittet "Professionell lärarbemanning" för ytterligare information.

Vi ser fram emot att ni kontaktar oss för att diskutera hur vi kan assistera er i att hitta en lämplig lärare för era behov.



4 Live Online Training - LOT (2d)
  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Olika aspekter på distansundervisning; lärmiljö, undervisningsmiljö, kommunikation samt att skapa ”ett vi”

  • Hantera Live Online Training under olika förutsättningar

  • Se för och nackdelar med onlineundervisning relaterat till klassrumsundervisning

  • Förstå LOT-lärarens goda egenskaper

  • Översikt över olika typer av undervisningsverktyg och deras funktioner

  • Kunna sätta upp en bra undervisningsmiljö och välja dess olika delar utifrån de krav som finns

  • Grunder för en checklista för teknik avseende lärare och elever

5 Kursledarrollen (1d)
  • Att ansvara för genomförandet av en hel kurs

  • Möt deltagarnas förväntningar

  • Utvärderingar och kursrevisioner

Moment i kursen
  • Kurstyper och ansvarsroller: Se olika kurstypers förutsättningar vad gäller undervisning, workshops, grupparbeten etc. Laborativa kurser och praktiska övningar samt nätbaserade kurserlyfts fram. Roller som kursansvarig, kursledare och lärare belyses tillsammans med rollfördelning
  • Metodiskt och pedagogiskt ansvar: Vad krävs i olika roller, vilka förväntningar skall mötas? Hur påverkar ansvarsfördelningen kursens kvalité?
  • Kursens faser: Vad bör göras före, under och efter en kurs? Exempel på element som bygger dessa faser är; Mål - Innehåll, Dokumentation - Förkunskaper, Planering - Utfall, Utvärderingar och Revision
6 Teknik - för icke tekniker (1d)
  • Utgå från befintlig kunskap

  • Start, motivation och struktur

  • Vidga deltagarnas vyer

Moment i kursen
  • Förutsättningar: Innan vi startar behöver vi tänka på några viktiga saker för den aktuella gruppen. Vi måste ta hänsyn till deltagarnas bakgrund, deras mottaglighet för olika begrepp och terminologi samt säkerställa att undervisningen tydligt leder mot kursens mål.
  • Metodik: Vilken grund finns samt hur bör den användas för att underlätta förståelsen samt att använda den grunden för ett bra genomförande. Olika moment i genomförandet tas upp och exemplifieras.
  • Utforska omvärlden: Genom att placera det nya området i en större kontext kan deltagarna få nya perspektiv. Vi kommer att titta på de tekniska förutsättningarna och metoderna för att göra presentationen mer levande.